måndag 9 februari 2015

Möblera enligt Feng Shui och de fem djurens position

Hej måndag och ny vecka! Idag har vädret visat sig från sin allra bästa sida här på Österlen. Solen har strålat från en klarblå himmel och ingen blåst alls. Jag drack kaffe sittandes på den murade soffan intill husväggen och solen den värmde så gott, så gott. Kände mig oerhört tacksam och hoppfull om en stundande vår.

Ni vet att jag fick för mig att möblera om förra veckan. Det var något med soffgruppens placering som jag inte var nöjd med och efter att ha studerat en del Feng Shui tittade jag på en ny lösning med de fem djuren som utgångspunkt.

Enligt Feng Shui är öppen planlösning inte optimal men det kan vi inte göra så mycket åt i detta fall...  Läran om de fem symboliska djuren handlar om balans och föremålens placering i förhållande till varandra. De fem djuren är:

Ormen, som symboliserar centrum, dig själv eller platsen du befinner dig på. Ormen är i centrum av de fem djuren och kan vara själva huset du befinner dig i om man tänker i ett större perspektiv eller sängen man ligger i eller soffan man sitter i. I detta fall utgår vi alltså från soffan.

Sköldpaddan symboliserar det du har bakom dig. Ett skyddande skal, så som en vägg eller en sänggavel.

Fågel Fenix symboliserar det du har framför dig, en öppen och fri yta. Detta mytomspunna bevingade väsen representerar framtiden, flykten, friheten, energin. Fågeln representerar också ett öppet sinne och därför bör man ha mer luft framför sig än bakom sig. Att sitta vid ett skrivbord med en vägg för nära framför sig känns till exempel inte bekvämt. En helt tom yta framför sig kan också upplevas lite osäker så att placera ett soffbord framför en soffa till exempel är något som de flesta omedvetet gör och det är just Feng Shui.

Tigern symboliserar det du har till höger om dig, på höger sida om Ormen. En skyddande arm. I en del texter säger man att Tigern bör vara något lågt föremål eller en låg möbel medan andra säger att det är ett komplement till Draken och att båda bör vara lika omslutande. Som en bekväm fåtölj med två armstöd till exempel.

Draken symboliserar det man har till vänster om sig, på vänster sida om Ormen. Även
Draken är en skyddande arm, det rationella och manliga. Det kan vara en kulle, en
byggnad, en veranda, ett träd, ett skåp eller något annat föremål som omsluter Ormen.
I några texter står att läsa att Draken bör vara ett högt föremål eller en hög möbel medan
andra säger att det är ett komplement till Tigern och att båda bör vara lika omslutande.

Det är viktigt att det är balans mellan djuren och dess placering och att ingen sida dominerar.

Men vi ska titta på hur det såg ut tidigare i rummet. Soffan var placerad mitt  i rummet, utan en skyddande vägg bakom.



En soffa kan mycket väl stå mitt i rummet enligt Feng Shui men då bör man ha något bakom som symboliserar den skyddande sköldpaddan. Det kan vara några höga växter eller kanske ett smalt sideboard där man placerar lite högre föremål.



Jag ville dock "öppna upp" och även få ett mer välkomnande intryck till soffgruppen och även göra den till en egen liten enhet i rummet på ett tydligare sätt. Jag började med att placera soffan mot terass-dörrarna och den lilla skyddande väggen.


Att sätta en soffa framför fönster är kanske inte helt enligt Feng Shui-läran eftersom fönstren kan ge otrygghet men med hjälp av gardiner kan detta avhjälpas.

Fåtöljerna till höger och vänster om soffan symboliserar Draken och Tigern som skyddande armar. 


Framför soffan har man nu den relativt sett öppna ytan, Fågel Fenix, förbi matsalsbordet och ut genom fönstren. Fåtöljen framför soffbordet kan gärna ställas lite snett/inbjudande och hjälper samtidigt till att bromsa upp energierna framåt.


Jag är riktigt nöjd med möbleringen nu. Tänk att så lite kan göra så mycket för ett rum. Dels blev det mycket luftigare och dels känns det bra med den skyddande väggen bakom och sist men inte minst så känns soffgruppen välkomnande när du stiger in i rummet.

Jag är absolut ingen Feng Shui-expert så ta det för vad det är. Jag tycker det är roligt att tänka Feng Shui som en del i inredningen. Det här var lite om placering av möbler och jag tänkte fortsätta att ge några fler exempel på det framöver.

Tänkte också berätta lite mer om Feng Shui och de olika elementen och vad man kan tänka på när det gäller färgsättning mm.

Önskar er en fin start på veckan! Ikväll är det ett av mina favoritprogram på TV, nämligen Husdrömmar, det får man inte missa.

Kram M




Inga kommentarer: