måndag 2 november 2015

Oktoberkollage och vackra blommor från trädgården

Kikar in med ett litet kollage från oktober månad. När jag tittar på bilderna känner jag mig väldigt nöjd med känslan vi fått till i vårt lilla casa nu. Stilen passar huset och det känns mysigt och varmt.

Jag har använt mig av mycket textilier i olika toner av grått, smutsrosa, ljunglila och det mjukar upp det lite hårda stengolvet vi har i hela huset. Dessa färger funkar också fint ihop med svart och vitt, de mjukar upp och gör ett lite "snällare" helhetsintryck.

Mycket ljus och även mässing som en ny metall ger också en varmare känsla. Jag tycker absolut att man kan blanda olika metaller. Vi har mycket rostfritt och det fungerar alldeles utmärkt ihop med mässing. Själv tycker jag att det är fint att gruppera en metall på t ex en byrå och så kan man ha en annan på soffbordet. Att gruppera gör ett lugnare och mindre rörigt intryck.

Nu är det också extra mysigt med gosiga fällar och mjuka plädar. Får liksom inte nog av detta material. En ny långhårig fårfäll inhandlades förra veckan och den hamnade i soffan i tv-rummet. Renfällarna fäller en del så de används mest ute och i orangeriet. Men lite hår kompenserar för den där otroligt mysiga känslan att sitta på denna varma mjukhet, haha...
November börjar med milda temperaturer och ingen är gladare än jag. Än blomstrar det på många ställen i trädgården. Se bara på de vackra rosorna och hortensiorna som jag plockade in idag.


Helgen har varit mysig. I fredags tog vi bilen in till Malmö, fixade lite ärenden och åt en god lunch på Johan P. På kvällen åkte jag för att träffa mina fina vänner på egen hand och mannen var i tryggt förvar hos sonen. Det var härligt med lite tjejsnack efter lång tid. Mycket skratt och gråt i en salig blandning. Natten tillbringades på hotell och avrundades med en lång god frukost innan vi styrde kosan hemåt igen.

En massa ljus, lyktor och marschaller tändes på lördagskvällen. Vi bidrog vad vi kunde till "Österlen lyser" och tänkte lite extra på nära och kära som inte längre finns ibland oss.

Söndagen blev lugn och skön. En promenad med goda vänner och fika som bestod av en alldeles sagolikt god äppelpaj med kola...

Jag tittar snart in igen med lite gardininspiration så håll ögonen öppna!

Kram M <3

Inga kommentarer: